Hera

Pappa gifte sig med en mormon
Sist jag var hem till Aggvik, som pappas gård heter i Juktån, så stoppade mamma till mig en bok av John D Fitzgerald. Läs den här, jag har läst den flera gånger. Den är jättebra!
På baksidan av boken kan man läsa:

" John D. Fitzgerald har med denna bok - som är ett charmfullt mellanting av verklighetsberättelse och roman - gjort en kometartad succé i Amerika. Han grundar sin historia på faktiskt underlag av tidningsurklipp, sina egna barndomsminnen och föräldrarnas anteckningar, men han presenterar den med ett visst mått av poetisk frihet och framförallt med en avväpnande humoristisk berättartalang. Boken handlar om livet i Vilda Västern under sjuttio- och åttiotalen, om mormoner och katoliker, om pionjärer som ofta måste försvara lag och liv med pistolen, om brudrov och hasardspel. Typgalleriet är helt fantastiskt, scenerna virvlar förbi i ett tempo som oemotståndligt rycker läsaren med sig in i en värld, där det mesta kan hända - och händer. "

Fick inte riktigt ihop bilden med vilda västern, brudrov och hasardspel med 70 och 80tal...men det visar sig att boken är skriven 1955, tryckt 1956 i Stockholm. Just min verkar härstamma från Stifts- och landsbiblioteket i Västerås...någon verkar ha lånat den lääääänge :) Jag är snart halvvägs i boken och den är riktigt bra. Den finns på adlibris, fast där på engelska.

/Hera

Bjuder på en annan figur från litteraturens värld.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress