Hera

Same same....same old shit!
Har varit på ett möte, arbetarkommunens arbetsutskott, ikväll. Väl hemkommen så sätter jag mig för att läsa e-post, bloggar jag följer, facebook...men mest nyfiken är jag kring hur det har gått i riksdagens omröstning om att nya kärnkraftsverk ska få byggas. Loggar in på aftonbladet.se..........expressen .se..........same same..."Festen är igång!"  Allt handlar bara om stundande bröllop! Samma rubriker, tror till och med att det är samma bilder. Fast längst upp finns det en liten liten rubrik där det står "Ja till ny kärnkraft". En historisk omröstning...men tydligen inte så viktigt som att Kronprinsessan ska gifta sig om 41 timmar och 21 minuter. Jag har inget emot henne, hon verkar vara en väldigt sympatisk person...men bröllopet är inte såååå viktigt för mig!

Med sorg i hjärtat kan jag i alla fall konstatera att det blev ett ja med knapp majoritet (174-172). Jag kommer så väl ihåg hur jag som kommunmedborgare i Storumans kommun en gång fick möjlighet att rösta i frågan om vi kunde tänka oss att undersöka om kommunen kunde vara ett lämpligt ställe att slutförvara kärnbränsleavfall i. Resultatet av den folkomröstningen blev ett nej. Tror i grund och botten att det berodde på att man var rädd för att området skulle anses som ypperligt och att man inte hade lust att ta på sig att förvara något sådant i så lång tid framåt. Man hade inte lust att ta ett beslut som påverkar kommande generationers framtid. För mig känns det främmande att inte passa på att avveckla kärnkraftverken när de är för gamla...när ändå ingen vill ta hand om avfallet som kärnkraftverken producerar...för visst är det lite så? Sedan är det beklagligt att man inte funnit nya vägar på alla dessa år...så att vi kan producera tillräckligt med energi ändå. Industrin behöver sitt och vi privatpersoner vill inte heller betala hur mycket som helst...fast vi skulle alla säkert kunna spara energi...om vi bara kändes tvungna...Ja ja...nu är det bestämt, man får bygga ett nytt när man tar ett gammalt ur bruk...och vi som tycker det känns fel suckar...jaha...så dumt...och sen händer inget mer...precis som när man beslutade att privatisera bilprovningen, vilket vi kommer att se effekten av ganska snart. Den 1 Juli så öppnas marknaden.

Nej...nu får jag googla vidare...se om några andra tidningar skrivit lite mer i frågan...vill även tillägga att jag förvisso inte ser vare sig Aftonbladet eller Expressen som nyhetstidningar utan mer som skvallertidningar.

God natt önskar en Hera som funderar på att bli lite mer som franska bönder i sitt humör. Läste att i april så intog 10 000 bönder gator och torg i Paris , 1500 traktorer rullade in....här är länken
Maria

Det finns en affär i Alanya som heter HERA ;) Jag fotade den och tänkte på dig!

Hera

:-D

Kul och tack för tanken!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress