Hera

Vad är det här?
Visst måste det va en blomma...inte ett ogräs? Vad heter den...jag vet inte och har inte haft tid att lusläsa mina blomböcker...

/Hera
Svägerskan

Hörru! I förra inlägget var det inte "Tegarn" Den var blå och större. Det där är farfars gamla "Kubik" :D En trogen tjänare i familjen. Har för mig att farfar köpte den ny nån gång på 40-talet (kan ha varit 50-talet oxå) :D Finns lite fleråriga växter här som gärna vill flytta hemifrån

Jag igen....

Hmm. Fick på skallen av maken. Tydligen köpte farfar Kubiken nån gång början mitten av 60-talet...

Hera

:-D Han minns allt han! Blomman på bilden ...minns jag rätt nu...Kungsljus!

Lucas

Kungsljus brukar kanske inte vara mörk i mitten???

Hera

Nehe...får fundera vidare...du verkar ha koll...en bundsförvant i trädgårdsintresse har jag kanske funnit?

Svante

Enligt Den Nordiska Floran är det fråga om ett ovanligt vackert exemplar av Mörkt Kungsljus, som främst kännetecknas av de vackert violetthåriga ståndarsträngarna. Men enligt utbredningskartorna ska det inte finnas något kungsljus så långt norrut, vad har du gjort för gott egentligen? Den är ju flerårig, du får berätta nästa sommar om den klarat kommande vinter.

Hera

Oj! Jag som tog den för ett ogräs tills själva "ljuset" stack upp...hmmm...jag har ju flyttat den eftersom den var mitt ivägen för nya plattgången...den ska nog få en hedersplats!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress