Hera

Mange
Jag blir alltid så glad när jag hör en låt med Mange Schmidt...han har en härlig dialekt/språkmelodi, påminner en hel del om den som en av M:s kusiner svänger sig med :)....sedan att den här låten har Ratatas Jackie som grund gör ju inte saken sämre! Jag bara ler :-) Är dock övertygad om att frågar man dem så tycker de att de talar rikssvenska...På tal om rikssvenska så träffade jag en gång en äldre herre som undrade var jag kom ifrån (jag var ny på banken i Vindeln), ja han hörde på dialekten min att jag inte var från Vindeln...var tror du jag är ifrån då undrade han...jaaa, jag vet inte svarade jag...men inte härifrån för du har en annan dialekt...."Det stämmer, jag är inte härifrån men jag har ingen dialekt för jag talar rikssvenska!"...okey...undrar var han kom ifrån??? Troligen från någon ort kring Mälaren...Jag gillar dialekter, när jag var liten kunde jag höra skillnad på t.ex. Åskiljebor, Gunnarnbor och Barselebor...det gör jag inte nu...de flesta pratar fortfarande dialekt men det särskiljer sig mindre...tycker jag i alla fall!

/Hera
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress