Hera

Innan döden kom & Rismodern
Har i månader (!) läst Innan döden kom skriven av Elizabeth George...som ni vet så gillar jag deckare och jag har både läst och sett filmer som handlar om Thomas Lynley. Den här var dock lite annorlunda, istället för att få ta del av en spännande beskrivning av hur han löser ett fall tillsammans med Barbara Havers så fick man följa tre syskons öde som till slut ledde fram till att en av dem  sätts dit för mordet på Lynleys fru...man hade liksom vänt på prismat...kikat på en händelse från ett annat håll, vilket gav en rimlig förklaring till hur något så horribelt, som ett mord är, sker. Boken fängslade mig inte som böcker brukar göra (jag läser ut en på bara några dagar)...men jag kunde ändå inte ge upp den utan ville veta hur det skulle gå för Ness, Joel och Toby...

Kastade mig, igår tror jag det var, genast över en bok av Rani Manicka, Rismodern...Hästtjejen väntade på mig en eftermiddag i bankens fikarum och hittade boken där i bokhyllan och hade börjat läsa den, hon tyckte den verkade bra...Den var helt annorlunda, handlade om helt andra saker , jämfört med Innan döden kom, men hade ändå samma tema/tanke...det här att vrida och vända på verkligheten...hur man upplever saker olika beroende på hur man ser på det. Rismodern handlar om den indiska flickan Lakshmi som blir bortgift vid fjorton års ålder, sedan förs man fram i tiden från tidigt 1900-tal till nutid genom familjens fyra generationer, alla kapitel skrivs i jagfom men berättas av olika familjemedlemmar...i ena kapitlet tycker man att någon i familjen uppför sig märkligt men i ett senare kapitel får man se dennes syn på livet och då förstår man plötsligt varför den handlat som den gjort. Det här är en av de bästa böcker jag läst faktiskt, jag älskar författarinnans otroligt färgstarka...beskrivande språk...läs den!

/Hera
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress