Hera

Hösten har kommit

Idag har blåsten börjat riva ner lite gula löv från björkarna, hösten är definitivt här. Här händer massor hela dagarna, så mycket så att kreativiteten att börja skriva något här är minimal på kvällen. Just nu är Hästtjejjen lite förkyld och Lillbulten har haft lite feber. Annars är allt ganska väl.

Fotade lite härmodagen...lägger ut en bild på något så enkelt och banalt som dill!
En dillkrona.
Dillen har jag skördat och frusit in, några av kronorna också men sen fick spröten stå kvar med sina kronor för jag tycker de är så vackra. Potatisen är helt uppgrävd nu, de 6 kilo mandelpotatisarna jag satt blev ca 80 kg i resultat. Svärfar och Svärmor tycker att jag ska vara jättenöjd för de är fina...men som sagt de är ju inte så där gula som pappas. Sen hade knäppalarven gnagt på några av dem, det gillar jag inte...men de är, vad jag läst mig till, vanliga just efter man nygjort ett land eftersom de bor i grästorven och käkar rötter. När torven och rötterna plötsligen försvinner så blir de ju hungriga och då tycker de att potatisarna är goda. Jag delade mordiskt varje larv jag fann mitt i tu. Ska visst ha även nästa sommar på mig innan de omvandlas till något lebbigt kryp som lägger massor av nya larver...

På söndag är det val, jag hoppas innerligt att alla som får går och röstar. Om inte de Rödgröna tar det här nu...så ....huga jag vill inte tänka tanken ens. Jag vill inte att fina bolag som LKAB eller Vattenfall ska säljas ut (inte helt otroligt på fyra år) ...det är ju liksom svårt att få sådant ogjort...privatiseringen av Apoteket har jag hitintills inte upplevt som någon förbättring. På tal om apotek...mediciner...jag vet vad pappas mediciner kostade per månad sista tiden han levde. Skulle han ha betalat det helt  själv så hade det varit en avgörande faktor för hur länge han har kunnat ha ett drägligt liv...då hade kanske en annan tidtabell gällt för hur länge han skulle ha kvar att leva...Jag är så tacksam för att vi hjälper varandra solidariskt. Har man otur och blir sjuk eller skadar sig så ska det inte bli en ekonomisk katastrof också. Nu säger jag inte att Sverige förvandlas till ett iskallt egoistland direkt utifall det blir en alliansseger på söndag men jag tycker deras vindar blåser åt det hållet och ni vet ju hur det är...jämnen drar...och tillslut är man där.  Sedan ska givetvis alla som kan jobba, bidra till gemenskapen,  men det är ju hur självklart som helst!

Nä men vad blev det här? Jag skulle ju bara lägga in en fin bild jag tagit på en dillkrona! Här kommer den och tack trogna skara som är inne här och läser, otacksamt eftersom jag numer skriver så sällan. Man vet dock aldrig, helt plöstligt så faller andan på och då flödar det bara...tydligen ;-)

Kolla, som ett fyrverkeri!

Svante

Ett fint höstfyrverkeri. Håller helt med om dina tankar om solidaritet, valdebatten handlar för mycket om plånboksfrågor, särskilt framfört av de som ändå har det mycket bra, men som samtidigt klagar över de negativa konsekvenserna av ökade klyftor i samhället.

Svägerskan på berget

Har saknat dina inlägg. Alltid nåt att tänka på efteråt! Kram

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress