Hera

Möte angående skolans framtid i Vindelns kommun
Det har jag vart på ikväll, på Folkets hus i Hällnäs. Förslag för att spara pengar och att möta framtidens krav när det gäller kompetensnivå är bl.a. att flytta alla sjätteklassare in på högstadieskolan för att kunna börja med ämnesundervisning ett år tidigare. Föräldrar är emot det bl.a av rädsla för att det bara är början till nedläggning av 3-6 skolverksamhet i byarna Hällnäs och Tvärålund...småskola har man redan i Åmsele och Granö.

Det här känner jag...kan bara tala för mig själv.

Min irritation som jag känner nu är när man börjar ifrågasätta samhällsutvecklingen, då inte bara i Vindeln, Västerbotten, Sverige, Europa utan hela Världen på ett informationsmöte(tänker då på krav på kunskap hos kommande arbetskraft och konjunkturläget som gör att kommunen får mindre intäkter) . När man ifrågasätter förvaltningschefens förslag, hennes eventuellt dolda agenda på ett informationsmöte. När man utgår ifrån att förändringar innebär försämringar. När man inte har egna förslag eller konkreta frågor utan bara en hel del påståenden. Jag flyttade inte från Storumans centrala samhälle till Bodarna för att mina barn skulle få gå på den förträffliga Hällnässkolan (nu är jag lite ironisk, jag vet). Flyttar man sjätteklassare...eller för den delen hela skolan till Vindeln så flyttar jag därför heller inte härifrån pga det. För mig är det viktigaste att undervisningen har bra kvalitet, blir konsekvensen de att får åka 13 km för att få det så är det helt ok för mig. I tid mätat så är det inte längre än vad någon stadsunge har...på ett informationsmöte får man information...man har möjlighet att ställa frågor och föra fram tankar och idéer...den man ska ställa till svars eller vädja till är politikerna för det är de som bestämmer på uppdrag från oss väljare. Eller är den här kommunen tjänstemannastyrd...är min fråga? Jag kan även känna att har jag valt att bosätta mig i buschen så får jag ta konsekvenserna också...har jag valt att bosätta mig i tätorten får jag ta konsekvenserna av det..det finns fördelar och nackdelar på båda ställena...Det som irriterar mig mest är att om man stenhårt tror på ett förslag som tjänsteman så borde man kunna lägga fram det på ett mer positivt sätt, kunna argumentera/lägga fokus på hur bra det kan bli kvalitetsmässigt och att man dessutom som grädde på moset sparar pengar...lite mer stolthet och glädje, inte i förskott i stort sätt stå och huka sig för att man tar för givet att folk blir förbannade...En eloge till henne dock för att hon tog på sig mer än att informera...fler politiker borde ha varit där och lyssnat  och svarat på frågor från sina väljare.

Min farhåga är kring hur förberedda är man/kommer man vara på högstadiet inför att ta emot barn som är en årgång yngre. Hur har det gått i övriga kommuner där man redan hunnit prova, kan man/tar man till vara på erfarenheter så att man slipper göra samma eventuella misstag...sparar man verkligen några pengar...En annan undran jag har är vad händer om man inte flyttar sexorna...utan skär bort på utbildning på annat vis, vad blir konsekvenserna då?

Mitt önskemål är dock att Hällnässkolan ska få vara kvar...varför tycker jag då det?
Jo...alla som bor utanför Vindeln bor ju inte där jag bor ;-) utan många bor ju ännu längre bort t.ex Åmselebarnen har ju redan åkt drygt 3 mil när de kommer till Hällnäs. En annan anledning är att för mig som jobbar i Vindeln så funkar det väl bra att barnen går på skolan där men för de som inte gör det...t.ex. min make som t.ex. nu ska flytta maskingruppen till ett område utanför Bastuträsk så är det praktiskt att han kan hämta barnen på fritids i närheten av där vi bor...men är vi alltid garanterad att ha de lägre skolklasserna kvar här så är det ok för mig att flytta sexorna....om de bara tas emot på ett bra sätt...å det är ju där skon klämmer, jag vet för lite kring det och upplever att ingen annan har koll heller...
Är det det dessutom så att alla andra som bor härikring (både privatpersoner och företag) flyttar härifrån om skolan läggs ner(vilket ingen sagt att den ska, tvärtom så har man plöjt ner rätt så mycket pengar i skolan för att bygga om inför att ta emot dagisbarnen till hösten)  så vore det ju också tråkigt för mig då som kommer att stanna kvar här...har skolan verkligen den betydelsen så visst ställer jag solidariskt upp och talar för att ha kvar den.

Min undran är....skulle man kunna spara pengar i kommunen på något annat sätt???

/Hera
Lars-Gunnar/Sundsvall/Hällnäs

Hera for President!!!!!!



Yes why not! If we only was in USA it is possible.

Jo, det har blivit et sparraseri överallt i alla Sveriges kommuner. Här i Sundsvall har de stängt en vårdcentral och ett äldreboende för att spara pengar. I helvete heller, nu bygger kommunen ett äventyrsbad för 10 tals miljoner.



Man kan konstatera att de första att drabbas är skolbarnen och de äldre och i viss mån vi unga/medelålders. Även fam. påverkas när deras barn skall bussas till andra skolor.



Hällnäs Folkskola som har så fina anor och stod ny på 50-talet skall hushålla färre elever. Lekskolan är ju för liten för denna stora skola gjord för elever från 1-6 klass. Men det är ju bättre än inget. Då förfaller inte lokaler och skola lika fort. Men som du Hera säger, Åmsele och Stryckselebarnen har ju lång väg och borde få gå i Hällnäs.



Är barnen på alerten om de måste upp i tidiga ottan för att skaka fram efter vägen? De kanske sover under tiden? I allafall blir deras skoldag längre än Vindelbarnens som slipper skumpa fram efter vägen. Ingen som tänkt på att Vindelbarnen skulle gå i Hällnäs skola säg en hel klass (3:e t.ex.) och hjälpa till att ekonomisera skolan då varje elev kostar pengar liksom tomma lokaler.



Det är ju inte gratis för kommunen att ge dem fria resor. Hur mycket går skjutsarna lös på. Det måste infodras genom upphandling och medborgarna har rätt att veta vad det kostar. Bara gå in på kommunkontoret och begära kopior på handlingarna. Om det är tjänstemännen som styr kan vara en berättigad fråga.



Om ett parti sitter för länge kan det gå slentrian i besluten och det är lättare att be tjänstemännen utreda och ta reda på. Men beslutet är kommunstyrelsens bord. Ewonne Karlsson har varit inom kommunen sedan hon gick ut skolan på 50-talet. Undrar om hon inte är pensionerad vid det här laget.



Aja, baja politiker! Se er om efter annat att spara på. T.ex. era egna löner. Inga lönehöjningar som sticker i folks ögon. Kommunen slipper inte undan att betala in pensionen för sina anställda vilket kan uppgå till stora summor.

Lizaloop

Jo man kan börja med att säga upp de personer som går hemma med full lön sedan deras tjänt i kommunen "tog slut" eftersom det blev ett bolag som tog över. Efter nästan 2 år så går de hemma och gör INGENTING och har fortfarande full lön... (Å det är ju några stycken) De kan inte sättas in på vikariat (där det skulle behövas) utan de måste erbjudas en tjänst inom kommunen (å hur troligt är det att det blir flera lediga tjänster i vindeln, där de skär ner överallt)

Sånt, det blir man förbannad på.... (och ja, jag har ringt kommunpolitikerna och gnällt och ifrågasatt detta)

Pernilla

Fantastiskt bra skrivet, precis så här känner jag det också. Du satte verkligen ord på det!

Svägerskan

Heja! Jisses vad du e duktig på att formulera dig! Jag hann tyvärr inte gå på mötet (drog ut på stall-tiden :D ) Hade dock varit intressant. Håller med om att information är information (har lärt mej av dej sen förra gången skratt). Fast jag måste säga att det känns lite ödesdigert för skolan i framtiden om 6:orna flyttas.

Kram från berget!

Ice Lady

Bra skrivet och jag kunde inte heller vara med på mötet men har förstått att det "blev lite rabalder".



Dock torde väl nästan tjänstemännen varit förberedd på det och jag tycker det är dåligt att inte politiker följde med och backade upp "sina" egna förslag.



Jag har dock en kompletterande åsikt... OM nu elevunderlaget är för dåligt i åk 6 i Vindeln, varför inte slussa ut de få eleverna till oss eller T-lund? Varför ska det vara så självklart att byarna ska fylla på tätortsklasserna när de är för få?



För jag tror inte det är speciellt lämpligt att ha åk 6 ihop med åk 7-9, det är stor skillnad mellan mognad av barn och tonåringar. Ett år kan göra en enorm skillnad för mognaden att hantera att gå i samma skola som "riktiga" tonåringar. ;-)

Hera

Å vad kul att se dig här Icelady...jag kikar in hos dig då och då men det har varit lungt...och jag respekterar det!



När det gäller rabalder och tjänstemän...jag tycker inte det känns ok när man, nu tar jag i lite, nästan är oförskämd mot en tjänsteman för att den redovisar sitt förslag...jag tror inte heller att tjänstemannen påverkas positivt av det heller...allstå är risken stor att tjänstemannen slutar lyssna...



När det gäller att fylla på byaskolor med elever från centralorten...känns helt fel tycker jag. Har jag valt att bo i centralorten...liten tomt, många grannar men nära till affär och skola...så ska jag få det. Har jag valt att bosätta mig i en by, gott om plats, mindre grannar...men längre till samhällsservice...så är det bara att ta det...man kan inte få allt...



Men det är vad jag tycker det...



/Hera

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress