Hera

Serviceminded...

Fick starta dagen med en oerhörd ilska som höll i sig en bra stund...så här drygt ett halvt dygn senare så kan jag bara konstatera att något är sjukt fel i samhället vi lever i...

Min far fyller 70 år nästa helg, själv har jag haft semester i en vecka nu och min make har lyckats vara ledig någon dag här och där så under nästa vecka så planerade vi att åka upp till Gunnarn för att hinna vara där några dagar innan helgens begivenhet (som inte ska bli något upphaussat för det vill inte pappa)...ha lite semester helt enkelt...med min släkt. På vägen dit tänkte jag i mitt stilla sinne att vi kunde besöka hälsocentralen, Stenbergska, för att göra veckokontrollen man ska genomgå så här sista veckorna tills bäbisen föds. Glad i hågen ringer jag till barnmorskan där för att boka en tid, min barnmorska här i Vindeln sa att jag var tvungen ringa själv för hon kunde inte boka i Lyckseles kalender. Lyckselebarnmorskan upplyser mig om att det går inte för jag tillhör Vindeln och under de närmaste veckorna då MVC i Vindeln har semesterstängt så ska vi, Vindelnkommunbor, vända oss till  Vännäs mödravårdscentral...jo jag vet förklarade jag men Vännäs ligger 6 mil i en riktning och vi ska till Gunnarn som ligger i stort sett motsatt riktning...om vi hemmifrån åker typ 6 mil så hamnar vi just i Lycksele och har därmed enbart 7 mil till att åka för att komma fram istället för typ 17 mil. Lyckselebarnmorskan upplyser mig om att det är sååå många som ringt från Vindelns område och att vårdcentralen i Lycksele inte får ersättning för att hjälpa oss så det går bara inte, "det har min chef sagt". Ja men tack då vet jag avslutade jag samtalet syrligt...

Ilsken som ett bi blev jag... jag har elva dagar kvar enligt beräkningar...man retar inte upp en höggravid kvinna...

* Jag och min man betalar båda skatt till Västerbotten läns landsting...om min närmaste vårdcentral har semesterstängt borde jag väl få välja var jag vill gå inom det länet...gå där jag befinner mig, jag skiter fullständigt i om de har ett uselt system för sin interndebitering!

* Förakt är vad jag känner inför folk som säger att "det har min chef sagt" likt ett trotsigt barn som gömmer sig bakom sin  mammas kjolfåll...Om jag som anställd inte kan stå för det min arbetsgivare bestämmer, så får jag ta tag i det...diskutera med min chef, påtala vad jag tycker är fel. Lyckas jag inte övertyga så får jag välja, antingen slutar jag eller så sväljer jag stoltheten och för jag fram budskapet...t.ex. ..."jag har förståelse för ditt dilemma...skulle vilja ...men jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig under nästa vecka"... (som kund kan jag ju då tro på att orsaken är att almanackan är fylld till brädden...inte att de säger nej av ovilja).

* Om jag inte fött två barn redan på BB i Lycksele, vilket gör att jag känner mig lite som hemma där,  så skulle jag mycket troligt känna att då kan ni i Lycksele ta erat BB och stoppa upp det någonstans...för jag åker till Umeå...kan ni inte hjälpa mig så hjälper jag inte er (de behöver nog varje förlossning de kan få där)...fattar inte folk att Vindelnbor som känner att Lycksele BB är naturligt att bruka sig av vid förlossningen även skulle tycka det vore naturligt att bruka även Vårdcentralen där vid kontrollerna...det är ju för guds skull en grannkommun dit många har mycket närmre än till Vännäs eller Umeå kommun...
Kommuner i Västerbottens län

Jaaa nu får den stackars barnmorskan i Lycksele klä skott för mitt spott och spe över en organisation som enligt mig funkar uselt...(när jag ringde barnmorskan här i Vindeln några minuter senare sa en telefonsvarare att hon gått på semester och att man skulle ringa Vännäs....när jag ringde Vännäs Mvc så sa en telefonsvarare att jag skulle ringa Vindeln eftersom de har semesterstängt än...) På måndag är det en ny fräsch vecka...får prova att ringa Vännäs igen, då SKA de vara tillbaka...eller så löser jag det på annat sätt...får se!

Socialdemokraten i mig vacklar...om det funnits en privat klinik så har de troligen varit liiiite mer serviceminden och löst de interna problemen ...jag kan gärna tänka mig att betala en slant för att slippa köra en rejäl omväg med bilen fullpackad av make, två barn, hund, katt och packning...Så där skulle ALDRIG ett privat tjänsteföretag kunna uppföra sig, känns helt främmande för mig som jobbar åt ett....till Socialdemokratens försvar tillägger jag att om vi bara skulle förlita oss på privata lösningar så fanns det kanske inga vårdinrättningar alls i norrlands inland...(tro f*n det så ogästvänligt jag upplevde det i morse)....

/Hera

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress