Hera

TFU GB...dygn ett.
Klev på i Vindeln på onsdagkvällen, det var två tyska backpackers...kanske 4 cyklister (skulle göra vätternrundan) och jag. Vaknade på morgonen trött som tusan, det kändes trångt att ligga på nedersta bädden i sovvagnen. Gick ut i korridoren på utsatt tid, det var dags att kliva av...kände dock inte igen mig. En otålig tjej bakom mig stirrade irriterat (tyckte väl att jag var en seg propp) Var är vi undrade jag...Uppsala svarade hon...oj tåget var en halvtimma sen vilket jag senare under veckan fick erfara av en lokförare att det var rätt vanligt för södergående tåg...trångt om räls är det.... Tåligt väntade jag vidare, ungefär en halvtimma senare var vi framme på Stockholm Central. 08.15 på morgonen är det full fart på alla människor som är på väg på sina dagliga äventyr...Kontrasten är enorm...Vindeln 20.37...Stockholm 08.15...Wow!

Mitt på dagen kliver jag ombort på en buss som tar mig och ett gäng andra förväntansfulla människor ut till Berga. När vi kommer fram får vi macka och festis på stående fot, sedan är det dags för att hämta ut utrustning. Kön ringlar sig fram i förrådet där man tilldelas allt man kommer att behöva under veckan. Lätt fyller man ryggsäcken och väskan man tilldelats. De dryga 30 som går TFU-G (Totalförsvarets grundutbildning) står i ring och får genomgång på alla prylar, vad det är och var/hur man har det. Vi 10 som ska gå TFU-GB(Totalförsvarets grundutbildning befäl) går bakom knuten och byter om direkt. Vi åker vidare till en gympasal, vi får order om att packa ryggsäcken med vad vi tror vi behöver...det enda vi vet är att vi ska återkomma nästa morgon. Jag minns inte så mycket mer av den dagen annat än att instruktörerna lämnar oss i skogen med lite kvällfika, tält, sovsäckar och liggunderlag. Det var genialiskt av dem, vi lärde känna varandra snabbare på detta sätt. Det här var bara början på en helt fantastisk vecka!

Några tillägg:
* Skog och skog...vi var inte långt borta från vakten (området de har att förfoga över är inte sååå stort) men vi var i en skog!
* Det blev rätt kallt om natten, eldningsförbud rådde.
* Det var synd att en av oss tio lämnade oss redan på morgontimmarna.

/Hera

Lizaloop

Ja men då har du ju haft det bra då! Vi hade en trevlig midsommarafton, hoppas ni hade detsamma, du var väl trött antar jag!!!

Jenny

Oh..jag ser en som har namnsdag idag... kram från mig =)



Hade ni en bra midsommar då? Själv så var det bara jag och R å vi va hemma,det kändes så konstigt att inte vara i Sandviken men vi hade det mysigt ändå:)



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress