Hera

Pass 23 Orientering!
Fick repetera att orientera med hjälp av kompass på min TFU-GB kurs för ett par veckor sedan, bestämde mig för att nu måste jag öva för att befästa kunskaperna rejält. En kurskompis pratade om Naturpasset som man kunde köpa på apoteket...det skulle visst finnas i de större städerna i Sverige. Hmmmm kunde det finnas i Umeå tro tänkte jag...det kunde vara värt att åka in nån helg för att hålla kunskapen vid liv...kollade runt på nätet...oj oj oj, det finns ju i Vindeln...och Tvärålund! Så iväg på Apoteket och köpte Naturpasset för Vindeln, 25 kontroller som ska vara funna innan den 31 augusti till en kostnad på 40 kr!

Ikväll var det alltså premiär, hastigt och lustigt kom jag på att inspirationen fanns, vädret var vackert och ingen återvändo när det gäller att fortsätta min konditionsträning. Visste inte riktigt var jag skulle parkera bilen för kontrollerna är ju spridda på rätt stort område men efter en dryg timma hade jag velat klart, parkerat, hittat fem första kontrollerna, fått uppleva en otroligt vacker natur och mådde finfint! Det gör inte lika mycket att mina skor har dålig fjädring när man springer på mjuk skogsmark...men det kan vara lite halkigt eftersom jag har asfaltsskor (typ små sugproppar på sulan...inga utstickande räfflor). Min strategi för dagen var att inte orientera efter enbart kartan (vilket jag är rätt bra på) utan med hjälp av kompassen, det tog lite längre tid men nu tror jag snart att kunskapen sitter för livet!

Träffade Svågern senare hos Sväföräldrarna, han blev lyrisk...han har tydligen orienterat när han bodde i Haparanda men trodde inte att det fanns någon klubb härikring...så nu ska kanske han också ut och flåsa i skogen.

Bra att ha länkar!
Naturpasset
Hur funkar kompassen?

/Hera
Charlotte

Naturpasset lät skoj, hur "avancerad" orientering är det? Hur stort område är det om man ska lyckas hitta 25 kontroller runt Vindeln?

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress