Hera

Low Carb - High Fat
Förra våren så talade min far så varmt om en dam vid namn Dahlqvist. Dr Dahlqvist. Det började med att han pratade om att det är nyttigt med fett...efter ett tag kom han fram med en tidningsartikel om denna doktor och sa att han hade bevis :) för det han påstod. Så jag kollade in hennes blogg och följde hennes råd och gick faktiskt ner i vikt.
Tricket är att äter man fett så kan man inte äta så mycket kolhydrater (Low carb - High Fat)...det vet nog alla att hamburgaren i sig kanske inte är så farlig men i kombination med colan så ...bär det av uppåt på viktkurvan. Så jag hade lite kruks med att få det att funka i familjen...ok ät all vispgrädde du vill men INGET socker...osv. Sen ska man ju äta rätt mycket proteiner så därmed krävdes mer kött men ingen potatis för mig...inte så populärt när man är på bjudning och glufsar i sig kött för två...

Fördelen med kosten är att man får äta mycket gott...men eftersom man äter fet mat så står man sig längre, blir inte hungrig...snarare tvärtom...man äter därmed lite mindre. Hon har en länk på sin blogg "Kostprogram för LCHF" det är ett dokument på fem sidor med lite tips...enkla riktlinjer helt enkelt.

Till saken...såg på nyheterna i kväll att hon faktiskt fått rätt av socialstyrelsen att få ordinera denna kost t.ex överviktiga och diabetiker. Så jag spinner vidare på min inslagna väg denna vår...mindre kolhydrater, framför allt de snabba! Undrar ni hur det går...ingen aning, har ingen våg, har inte "vägt" in mig utan jag tänkte märka det på lång sikt, att jag mår bättre...sen blir väl kläderna lite luftigare så småningom :-) Är jag dömd att misslyckas?

/Hera
Lillebror

Jaha ja fett och fläskberg... Jag har slagit vad med HW ( Bror till f.d KS ordf. Vi slog vad om en flaska konjak. För att vinna flaskan ska man innan skärtorsdagen ha gått ner 7,5% av sin kroppsvikt samt 7,5 cm av sitt magmått (ej att förknippa med midjemått. Magmått är måttet i navelhöjd. Vi började i måndags med invägning. Har hört rykten att han gått ner tre kilo. Jag har gått upp nått kilo fast jag lever på selleri och böner. Har tränat 4 pass denna vecka... Nästa vecka blir det vispgrädde och bacon till frukost lunch och middag...

/Jag väger snart som min kusin..Ett tiondels ton

Hera

3 kg sedan i måndags...han kommer inte palla ända fram :) inte du heller om du lever på selleri, det är ju döäckligt ha ha! Har vi en kusin, som väger en tiondels ton!...Är det nån av de långa på vår fars sida...eller är det nej..jag ska inte gissa här!

kram kram
/Hera

Tjocka Lillebror

Hm jag kanske utryckte mig ngt klumpigt

Det jag menade är att han/hon brukade utrycka sig så...Har inte sett honom/henne på länge nu. Kan ju väga mycket mindre nu.Kanske inte ens har vägt så mycket...

/Min våg gör noll till hundra under två sekunder.

Hera

Du, vi har MASSOR av kusiner, säkert 50 st. Nån av dem väger säkert 100 kg utan att ens va säkert tjock. Du är inte heller tjock...men du kanske är ur form :-) Jag har givetvis varit tvungen att smaka min nybakta bullar ikväll...så jag har syndat mot mitt kolhydratlöfte lite men men så är det!

Korpulent Lillebror

Hm jag insåg att jag inte ens vet hur korpulent stavas. Hursomhelst är det så att mäter man drygt hundrasjuttiocentimeter och är drygt nittio kilo tung så är det lite väl mycket. Har själv ställt mig frågan var alla kilon sitter? Tycker mig inte vara fet, tjock eller mullig. Anser mig själv vara rätt normal. Det måste betyda att jag har en naiv självbild, för vågar ljuger inte. En våg kan ljuga men om dussintalet visar samma höga nivå så är det bara att inse fakta. Mina onda knän är ett annat tydligt bevis på det.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress