Hera

Idrottsgalan...snyft
Ikväll har jag sett idrottsgalan, kan konstatera att jag är rätt sentimental. När jag ser sådana här galor, eller sportårskrönor så sitter jag alltid och lipar åt alla prestationer. Kvällens gala var kanonbra, diggar Settman! Hade tänkt skriva något om den fantastiska kommun jag haft förmånen att bo i, men såg att Stannapanna redan nämnt det så jag länkar till hennes inlägg.

Drar mig till minnes en krönika Björn Ferry skrev en gång...den handlade om det här att betala skatt...i sin hemkommun. Håller med honom...samtidigt så tänker jag att om skattereglerna kunde vara lite annorlunda...så kanske vi fick in lika mycket skatt ändå...eller lite till ?...men det skulle gynna...kommunerna. Eller?
 
Jag menar tjänar man MASSOR under en kort period i livet och bor i Sverige så får man betala massor i kommunal (ca 30%) och statlig skatt (20-25%)...under den tiden..(om jag grovt förenklar) .å då väljer man kanske att flytta till ett annat land...med lägre skatt...som då tyvärr inte går vare sig till den svenska statskassan eller nån svensk kommun. Samtidigt tycker jag att man ska vara solidarisk och hjälpa varandra så att alla kan ha det bra här i livet, trots om man t.ex. råkat ut för en olycka eller säg en sjukdom som gör att man inte kan försörja sig på samma sätt som förrut osv. Jag tycker att alla ska ha samma möjligheter till utbildning, jobb osv. oavsett om man bor i norr eller söder, oavsett vilken familj man råkar födas i, oavsett vilket kön man har osv. Det är jätteviktigt för mig! Nån måste ju pröjsa...de som har lite mer måste ge till de som har mindre...å förståss då blir det lite tokigt om de som har mycket mer drar iväg på annat håll...å lämnar resten i sticket!

Min förhoppning är att några kloka människor räknar på det där och föreslår förändringar som politiker törs genomföra och att det tillslut ska gagna alla. Både de som har mindre, lite mer å mycket mer. Vad är det man brukar säga? I en bra affär ska alla vara vinnare! För det är ingen bra affär att landets främsta idrottsstjärnor inte känner sig motiverade att bidra till/ge tillbaka till Moder Svea eller som jag tänkte här... Storumans Kommun.
Men men men , kom inte å säg till mig att alliansen vill detta...för mig så står M i spetsen för alliansen och M har, i alla fall enligt mig, inte de svagare människorna här i landet överst på sin priolista!

Tänk, jag skulle ju bara skriva några ord om idrottsgalan...undra om det här inlägget blev så genomtänkt som jag önskat...det är ju rätt sent men här kommer det!

/Hera
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress