Hera

15 minuter

Utnyttjar idag en del av mina 15 minuter i rampljuset, när det gäller min blogg. Arna Sunje, läsarredaktör på Aftonbladet har läst min blogg! (eller rättare sagt ett av mina inlägg)  Bloggvärldsbloggen Vilken tur jag uppgav källan för min bild...annars kanske de satt nån slags polis efter mig :-)
 Policeman 
/Hera

Maria

Coolt =)

Lina

Inte illa hörru =)

Magdalena

härligt :-D

Jenny

Men tänk att min minimoster är en kändis =)

Psst.. bättre med riskakor än godis ;)

Pernilla

Fast det räcker inte med källa vet du ;)
Det räknas som bildstöld ändå.
Det är just vad de flesta "bloggare" trampar snett på.

Johanna

ha va fränt!!!!

Hera

Aj aj då...

Pernilla

Jopp så är det.

Hera

Ganska logiskt i och för sig...har man det som brödföda, att ta kort alltså så vill man ju ha betalt...

Anna

coolt Hera =)
JAg brukar alltid googla på mina bilder, hur ska
jag då veta vem som tagit dem?

Pernilla

Man ska ta en printscreen på där bilden finns och sedan debitera, anmäla eller vad man nu väljer. Först kan man ju säga till personen ifråga att ta bort bilden sedan gå längre. Beror på hur man gör sj. Har sj haft ett par fall som jag fått hojta på. En hade direktlänkat och fick en fin fet text på sin blogg men han brydde sig inte en annan plockade bort på en gång. Just bland bloggar är det ett stort problem och folk tar för givet att de får anv bilder hur som helst. Tex företag kan stämma en bildstöld så fort de märker av. En bild är ju som sagt skapad av en enda person och det ligger ju en del bakom en bild :) Skrev sj ett litet inlägg i december
http://www.lovebuz.se/blogg2007/december/11december.php

Hera

Hmm, jag försökte göra rätt i alla fall...men har väl lärt mig nåt. Jag tror dock Anna menar hur ska jag veta vem som fotat..eller?

Pernilla

Men... bilder som inte är fri för användning ska inte användas än om man har namnet på fotografen ;) Dett gäller både texter, illustrationer mm ;)
Lite arbetsskadad jag men så är det.

Anna

Hera: JA det var så jag menade, tex om jag skriver ett inlägg om glädje, då googlar jag på glädje och trycker på fliken bilder, där kommer ju en massa upp. Men det är alltså helt fel att ta dessa bilder? Varför ligger dom där? Alltså hur hamnar dom där i första början? Kan ju fatta att man blir sur om nån tagit en bild som man fotat på ens barn eller dyl, eller fina foton som Pernilla eller annan tagit.

Pernilla

Anna: Bilderna hamnar där för att de ligger på en webbplats som har lagt till en sökfunktionskod så söker man på tex gunnarn så ja, då kommer mina gunnarnfoton upp tex. Det bryter mot upphovsrätten att ta bilder, text, illustrationer ja... vad som helst. En bild är inte tillgänglig bara för att den är sökbar =) Än om man skriver källa under en vad folk kallar det "lånad bild" så är den inte lånad. Ett tips är att läsa på blf.se =)

En del är mer eller mindre känsliga då det gäller bildstölder, från att inte bry sig till en debitering. En räkning alltså på tiden den legat uppe osv. Kan bli några tusen om man klampar in hos fel folk.

Fridas har på sin blogg en del om upphohvsrätt också. http://www.fridabjorklund.com/blogg/2007/08/11/nar-ska-folk-sluta-sno-bilder/

Skulle kunna rabbla mycket här men nu ska jag rita vidare. Ha en fortsatt trevlig helg.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress