Hera

Dieselstölder
M ringde för nån timma sedan...han bubblade om att jag borde skriva om dieselstölder som ingen bryr sig om...dieselstölder...jag vet inget om dieselstölder.
 
Jooo jag vet att bl.a skogsentreprenörer ( M:s bransch) drabbas ganska ofta av dieselstölder...
Att det är klart kännbart för företagaren (det här är små företag) att bli bestulen på typ 25 000 kronor...
Att det ofta inte räcker med dieseln utan även skador på egendomen...
Att inga försäkringar täcker, utan det är ren skär förlust....
Att det inte drabbar företagaren enbart en gång...utan då och då om den har riktig otur
Att de som stjäl måste göra det med hjälp av ett större fordon för det är inga små mängder det rör sig om (hur många äger det)
Att de som stjäl tjänar pengar på det här...för de använder det inte bara själva utan säljer vidare...
Att det finns (tydligen) folk som köper dieseln...en del kanske har oljeeldning som uppvärmning hemma (men de lär väl inte vara så många numer) så det lär väl även vara några som tankar det i sina bilar...
Att polisen inte är så intresserad av att åka ut och undersöka brottsplatser (trots att det finns bilspår mm)...
Att entreprenörerna är jättebesvikna, trötta på det här och känner sig helt maktlösa.
Att dom trots det inte ger upp...utan kämpar vidare och hoppas på att komma fram till en lösning på problemet.

Vad kan vi göra då....ja inte vill då jag leka detektiv...så det jag kan göra är väl att uppmana till att sluta köp stulen diesel!

Detta forum är dock kanske fel ställe att göra den här uppmaningen på för jag har svårt att tro att någon av mina trogna läsare köper stulna varor över huvud taget...och skulle ni göra det så är ni inte SÅ många så att min uppmaning skulle ge någon större effekt :-) men man måste ju börja någonstans....Det här handlar ju egentligen om sunt förnuft, vad som är rätt och fel, uppfostran från hemmet...värderingar vi har och för vidare på nästa generation.

Mer än så vet jag inte....

Å du M....du får nog tota ihop ett eget inlägg..så lägger jag ut det sedan...
/Hera
Ice Lady

Tja, jag hade inte ens vetat att det var ett problem om du inte hade postat på bloggen! ;-)

Låter hur sjukt som helst! Speciellt det där med att polisen inte bryr sig. (Men de har väl fullt upp att jaga fil-delare eller något annat som är SÅÅ mycket viktigare...)

Kan inte skogsentreprenörerna ordna någon sorts övervakning där de har sina "tankar" eller att försvåra åtkomsten av dieseln? Kanske är billigare att satsa på säkerheten än att förlora diesel gång på gång...

Ja, jag vet ju inte såklart eftersom det är LÅÅÅNGT ifrån mitt kunskapsområde! ;-)

Ha det bra!

Hera

Jo de får jobba...och jobbar på det...vad kul med en lååånngg kommentar:-)

/Hera

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress