Hera

Marängtårta

Marängtårta

Sätt ugnen på 150 grader

Täck botten på en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper (gärna smort)

Smet 1
75 gram margarin
1 dl socker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2-3 msk mjölk
Vispa ihop margarin och socker, lägg i en gula i taget.
Häll i mjölblandningen och slutligen mjölken

Smet 2
4 äggvitor
2 dl socker
50 gram flagad sötmandel
Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret...lite åt gången...vispa ett par minuter.

Bred ut smet 1 på plåten...och sedan smet 2 ovanpå. Strö över mandeln...grädda i 25 min i nedre delen av ugnen.

Låt den svalna, lossa den från papperet.
När tårtan är kall delar man den på mitten...och lägger ihop den med vispad grädde, björnbär, bananer...vad man vill mellan. Den fyllda tårtan kan man frysa om man behöver den sedan!

Det här receptet har jag lagt ut på begäran från min systerdotter...och jag kan bara inte låta bli :)
För några år sedan skulle hon baka den alldeles själv, fick då receptet av sin mamma (alltså min syster) När hon kom till momentet dela på mitten så delade hon , istället för rakt över...mitt itu..., den...precis som tårtbottnar är delade...hon tyckte det var jättepilligt :) men hon lyckades...det var himla bra gjort...för kakan blir inte så himla många cm hög...och det är ju maräng på. Det här är något vi andra fått skratta gott åt många gånger :)

Lycka till nu!

/Hera

Jenny

Tack minimoster, nu sk jag baka! Jag ska dela den på rätt ställe denna gång. HAHAHA Ja jises, detta lär jag väl få äta upp några gånger, men det kan jag bjuda på :o)

Tack så mycket igen på receptet!
Kram på er!

Lisse

Marängtårta är ju bara såååå gott, det brukar jag oxå baka när det vankas kalas!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress