Hera

Långpannebröd

Enkelt snabbt och gott!

50 gram jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olja
2 msk brödsirap
1,5 tsk salt

Sedan tar man vad man haver, havregryn, vetemjöl, dinkelmjöl, rågsikt...solrosfrön, valnötter, linfrön..

T.ex har jag provat:

3 dl havregryn och sedan vetemjöl eller dinkelmjöl tills smeten är så tjock så den släpper från kanterna i bunken
ELLER
2 dl grynblandning, 1 dl solrosfrön, 1 dl linfrön, en näve valnötter (som jag pillade sönder lite)...resten mjöl.
ELLER
1 dl 4-kornkross som fått puttra i 2 dl vatten i 10 min (det vattnet är utöver vattnet i receptet ovan)
1 dl grynblandning, 1 dl solrosfrön, 1 dl linfrön, lite valnötter och pumpafrön
Den här varianten blev väldigt saftig, mättande och framför allt gott. Bra frukostbröd!


När degen är klar så låt den jäsa 30 min. lägg över den i en smord (margarin) långpanna och platta ut den. Låt den jäsa 30 minuter till och skär lämpliga bitar (12 - 16 kanske)

Grädda 15-20 minuter
225 grader


Har ni fler förslag på vad man kan stoppa i, förutom russin som inte jag gillar!

/Hera

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress