Hera

Hundsugna...

...har vi varit länge nu...det blir ingen nu, utan här ska funderas och tänkas till. Vi slår till när det känns helt rätt! Så här ligger det dock till!


Hemma har vi alltid haft hund. Trots, enligt mig då,min mors okunskap om hundar så har hon haft en förkärlek till den mest envisa och egensinniga rasen. Tre stycken fanns under min uppväxt, inte samtidigt (lyckligtvis) Tottan, Tessan och slutligen Tanja. Långhåriga härliga taxar! Jag älskar dem, senast när jag blir pensionär så ska jag också ha en!

En av mina storasystrar, B, älskar hundar. Hon har haft Collie, Kelpie, Schäfer, Tax, Border Collie...nu tror jag det är en flatcoated retriever. Sen har hon oftast haft män med jakthundar :)
Storebror har en Berner Sennen, min svägerska en Riesenschnauzer

image215
(foto G.Carlsen)
Min systerdotter får strax hem sin Beauceron


När jag träffade hästtjejens pappa så hade han en blandrashund. Siberian Husky, Samojed och om jag inte minns fel...vit älghund..(finns det nåt sånt). Han hängde med flera år och var en god kamrat, tyckte alltid det var kul att hänga med ut när man skulle åka skidor, gå eller åka spark! Lydnad var inte hans starka gren, dels tillhörde han väl inte den rasen...sen hade han väl inte riktigt fått möjlighet till det heller när han var liten. Men han var tålmodig, lugn och fin...trots att T & T (hästtjejens kusiner) hängde och klängde på honom ibland.
image213

1998 så skaffade vi en ny hund, en blandras igen. Här är jag väldigt osäker men pappan var renrasig Border Collie och mamman var en korsning mellan...Lab och Flat ? (Retriever)...fast med de där öronen så var det kanske nån spets med i spelet.... Jag gick på valpkurs och forstättningskurs...tränade och tränade...spår...till slut började vi en kurs för att bli hundekipage i hemvärnet, vi hann inte gå upp på sista slutprovet...eftersom hästtjejens pappa dog...förutsättningarna förändrades så vi gav bort honom till hästtjejens farmor och farfar. Där har han haft det jättebra, 10 år fyller han i år!
image214 
Här ligger han vid nuvarande mattes fötter!

M:s föräldrar tror jag har haft en hund tidigare, numer har de en Flat...precis som hans syster har.

På sista tiden har det börjat pocka på igen...saknaden av en hund...frågan är bara vilken ras som skulle passa oss. Vi har sagt att vi ska välja ut några raser som vi sedan forskar vidare kring (besöker kennel, pratar med folk som har erfarenhet...känner oss för).

Idag :) är önskemålet:
En renrasig, så att man (om man känner för det) får tävla! (vilket man inte i alla grenar är välkommen att göra om man har blandras)
En som gillar att jobba med lydnad
En som tycker om att dra när jag ska åka skidor, gillar att hänga med ut och jogga med M.
En som gillar barn
En hund M kan ha med sig när han jagar fågel


En  ras som kommit på tal är Gordon Setter...
Gordonsetter

Har ni några förslag/erfarenheter?

/Hera

Kicki

Jodå, en liten lillasyster har han nog :-)

Stannapanna

Ja me vill ha en sån.... Jag har en planering på en om tre år ca ...Men det är mycket som ska stämma ... De är jättefina!

Jenny

Ja moster!
Det är verkligen jätte svårt. Jag funderade länge och det är ju en chans jag gör. Men jag är så övertygad om att det är en toppenras! :O)

Men Gordon Setter är ju så fruktansvärt fina, och jag tror att det är en allt i allo hund. Men som du säger så vil man läsa riktigt ordentligt om alla raser innan man slår till.

R pratade om att han vill åka ner till er och hälsa på, för de va ju ett tag sedan. Om jag ska vara ärlig så tror jag att han är M sugen :O)

Puss å kram!

Lizaloop

Så bra då är du då inte hundrädd för här finns två stora monster!!!

Maria

Jepp, vit älghund finns, mamsen har haft en sån =) Vi hade en gordon setter när jag var liten, kan känna i efterhand att den kanske inte är en familjehund, men det kanske går bra med rätt (och förmodligen mycke) träning!!! Fina är dom iaf!

Lucas

Cocker Spaniel har jag ALLTID velat ha, nu har vi en.. var inte alls så man trodde, men vi älskar honom ändå vår lilla PipLinuz

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress