Hera

Hög skatt på bensin?
Det här e-postet fick jag häromdagen, huruvida påståendet stämmer (vad statsministern sagt...eller inte) har jag inte kollat...att skatten var 4 öre 1924 kändes väl inte så relevant...jag menar vad kostade en liter bensin då?... men men ni får göra en egen bedömning , jag är då inte nöjd med bensinpriset...

/Hera


"Bensinskatten

Hej !

Någon hörde en intervju med vår statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.

- Jo, sa han, det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.

Nu får det vara nog!
Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta.
Bensinskatteuppror !!!
8 av 10 resor görs med bil.
Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9 .000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.
Listan fylls på riktigt fort!

Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn
http://www.bensinskatteuppror.se/
lisa

finblogg :)

Ha en underbar dag! :)

Karina

Jag tycker att man som kompensation istället kan beskatta äldre bilar mycket mer för att de släpper ut mer farliga avgaser än nyare bilar. Så blir vi av med miljöproblemen på köpet...

Hera

Hmmm Karina...om jag aldrig kör min gamla bil...så släpper den inte ut nåt alls...

Anna

Karina: Om jag nu inte har råd att köpa en ny bil då?

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress