Hera

Att avslöja andras Alias!

Det här med att välja sig ett användarnamn som inte är sitt riktiga namn...alltså ett alias är ju väldigt vanligt i cyberrymden. Anledningarna till det varierar säkert men det jag finner intressant är ...alla som avslöjar andras alias. Det är säkert en helt oskyldig, ogenomtänkt händelse men det är väldigt vanligt...speciellt, anser jag, bland de yngre. Själv är jag medlem på ett par communitys (typ apberget, lunarstorm, blip osv) där min dotter är medlem, anledningen till det är att jag tycker att det är sunt att vi vuxna vistas där våra ungdomar finns. Själv heter jag då Hera på de flesta ställena, om inte det redan var upptaget. Kikar jag då in på min dotter....eller någon annans "vännerlista" så finns där...alla möjliga fyndiga användarnamn. Som medlem har man möjlighet att lägga in kommentarer, tanken är väl nån slags minnesnotering eller något annat kul som rör den vännen. Själv brukar jag skriva typ...kusinvitamin, grannen...osv...Det gör inte de flesta av de andra medlemmarna utan de skriver ut för och efternamn på vännen, alla andra kan se detta...vilket gör alias ganska meningslösa...att man gör så här tycker jag är jättedumt, för valet att lämna ut sitt namn på nätet bör man få göra själv!


Hera....varför heter jag Hera....nej det har inget med den grekiska gudinnan som var mycket svartsjuk, troligen på grund av sin notoriskt otrogne make/bror(!) (tack och lov har jag varit förskonad från sådant)...nej det är så enkelt att jag skulle en gång välja ett användarnamn på en hemsida (har glömt vilken) för nästan 10 år sedan. Funderade då över vilket jag skulle ta, hmmmm. På den tiden så hade en granne lite längre bort på kvarteret två hundar, ena var en syster till min hund...den andra lite äldre hunden hette Hera...det namnet tar jag, tänkte jag just då...och på den vägen är det!

Hera i Wikipedia

Hera. Romersk kopia av helleniskt original från 100-talet.

Lizaloop

Bra inlägg, jo nog är det många som avslöjar andras namn, det har jag oxå sett, själv är jag ju inte så himla anonym men det är ju som sagt var och ens val!!
för övrigt så var det en kompis som kom på att jag skulle heta just Lizaloop (när jag skaffade en vilda webben sida när det var nytt)...
Lizaloop gick som barnprogram då, och var ett flygplan som åkte runt och delade ut kärleksbrev...haha
jag är inte ett dugg romantisk och inte har jag skrivit några kärleksbrev heller...men lite kul var det ju allt!

StAnnapanna

Tack detsamma ! Kanske du skulle börja baka på beställning ??? Jag behöver fylla på frysen snart, kanske beställer lite nybakat bröd
;-))

Ice Lady

Sant så sant. Liza, Annika & Tina har "sina" namn i bloggadressen så då antar jag att det är ok att använda dem.

Mitt Ice Lady kommmer från att jag alltid heter det när vi spelar något spel. De flesta i vår spelvärld kallar mig dock bara för "Ice".

Däremot så VET de också vad jag heter i verkligheten (och vice versa), men alla kallar varandra för deras "alias".

Dels är det enklare därför att man SER vad "gubbarna" i spelet heter och dels för att de använder samma "alias" på Ventrilo.

Sedan är det också kutym att INTE använda varandras alias eller delar av det. Annars finns det stor risk att man blandar ihop folk.

Åh, dessutom ska det bli kul att få träffa dig på lördag! ;-)

Hera

Lizaloop...det programmet hade jag glömt! Det är nog ett bra alias dock för det är nog inte så många som har det. Annat är det med Hera, tyvärr.

StAnnapanna, galenpanna...jag baka på beställning...hö hö

Icelady...det ska bli riktigt kul, lite pirrigt känns det men mest kul!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress