Hera

Olagliga skogstorp!

I´m back in town!


Kom hem imorse från en andhämtningspaus nedströms...som sagt härliga höstfärger var det, helt underbart. Jag fotade lite men glömde kameran... så jag får lägga in bilder senare.


Pappa och jag besökte torpet Karlsborg, byggnaderna är borta sedan långt tillbaka men spisen står kvar plus bl.a. timmerdoningar, träd har vuxit sig stora mitt i dem. Just det har jag kort på.


Här kommer bilderna:
Här har det stått hus och ladugård, jag tror att det revs i början av 60-talet.
 Spisen står kvar    Timmerdoningarna också.



Den här kolonin som jag pratar om är en för mig helt fantastisk historia. Min farmor och farfar kom dit 1923 som sagt det är en historia för sig och jag får se om jag skriver lite mer om det framöver...då jag har tid. Jag tycker det är oerhört intressant! Lite får ni nu:


Det är så att vid Juktån började skogstorp anläggas olagligt på kronans mark redan på 1890-talet( det är goda odlingsmarker där). De insynades 1907 och därefter växte en hel grupp nya torp upp utmed ån. De nyodlade torpen var som mest ca 25, men redan på 1950-talet började en avvecklingsperiod. Före 1962 revs i regel de torp som övergavs, idag finns 13 kvar. Det här kan man läsa om på länsstyrelsens hemsida som jag använt som källa för den här texten.

Det här området är ett s.k. riksintresse idag.


Ett slags hundraårsjubileum firar de i år men det har man nog inte tänkt på...


Mina inlägg blir så långa numer, fattar inte det. Nu har jag tänkt börja skriva det jag ville skriva... men det är redan så långt så jag delar det i två!!


Återkommer

/Hera             (Lillbulten ska få lite käk oxå)

Stannapanna

Åhhh vad spännande , det där vill jag höra mer om !!!Var är torpet Karlsborg ?

Hera

Om man kommer från pappa så var torpet på vänster sida före bäcken man passerar (före skolan). Med andra ord på vänster sida efter korsningen mot Lumsen.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress