Hera

Hemlig planering av mellanstadieflytt upprör

Läser i dagens VF och VK att hemlig planering av mellanstadieflytt upprör....

www.vk.se/Article.jsp?article=141215       www.folkbladet.nu/2007/09/25/elevflytt-oroar-foraldrar/

Ja vad ska man säga...


Vill börja med att säga att visst är jag politiskt engagerad men jag sitter vare sig i fullmäktige, kommunstyrelsen eller fritids-kultur och utbildningsnämnden så jag får inte vara med att besluta i den här frågan. (Tillhör inte ens ett av de partier som allierat sig för att få bestämma)

Tack och lov kommer säkert många tänka efter ni läst hur jag tänker...eller?  Happy 


När jag var liten bodde jag i en Liten by 4 km från en Större by, jag fick skolskjuts och jag hade inga problem med det, inte mina föräldrar heller.


Nämnden i fråga ska spara 4 500 000 kronor, inte små pengar. Ordförande säger att det är svårt att gå fram med osthyveln då, helt riktigt tycker jag. Vad ska man göra då? Största kostnaderna antar jag att löner och lokaler står för.

Jag har för mig att kommunen är ungefär 26 mil lång, rimligt tycker jag är att skola finns i större samhällen med jämna mellanrum utefter Blå vägen. Säg ungefär var 5: e mil, alla bor inte utmed den vägen så en del får åka en bit till sin närmaste skola.

Nämnden har en LÅNG lista med tjänstemannaförslag, det vet jag för Hästtjejjens rektor läste upp HELA listan (så hemlig var den) på senaste föräldramötet (11/9) på centralskolan, där fanns förslag på att flytta nästan varje skola i kommunen och en hel del annat. Nämnden ska, antar jag, fundera ut och be att få uträknat vad som är mest samhällsekonomiskt smart att göra.


Stenseleborna skriker rakt ut upplever jag då...deras barn måste åka några kilometer... stackare (nu provocerar jag er va?)   Brows 

Ordförande i nämnden har nu LOVAT dem att det inte ska ske någon flytt....


Nähä...tänker jag, hur ska vi då ha det?   


Argumenten man använder enligt artikeln i VK är att "försvinner mellanstadiet så försvinner lågstadiet och då försvinner affären" det tror jag inte på. Stensele och Storuman ligger så nära varandra och använder sig av varandras utbud, allt från skoaffär, ridskola, hockeyarena till gym. De argumenten brukar små byar i utkanten av kommunen få använda sig av och det tycker jag de kan få fortsätta med så det kan istället Slussfors och Gunnarnborna hävda.


Om det är viktigt att ha kvar mellanstadiet i Stensele så gräv upp Storumanskyltarna och kalla hela klabbet för Stensele, huvudsaken vi har bra service i vår närhet. Inte ens när jag bodde i Umeå kunde jag räkna med att ha skolan bredvid knuten av mitt boende, så är det.


Jag vill att ordförande i Fritids- Kultur & Utbildningsnämnden lovar mig att mina barn ska fortsätta att få en bra skola att gå i, bra kvalitet! Om det betyder att mina barn måste åka ett par kilometer till en annan skola så går det jättebra för mig.


Man kan räkna på vad det kostar att samla ihop elever inom Storuman och Stensele, välja de skolor som passar bäst efter dagens och framtidens behov. Göra den rockad som krävs, det kanske blir en hel skola över som något företag kan använda sig av (visst saknade vi lokaler i den här kommunen?) Sedan om det blir Storumanbarn som åker till Stensele eller Stenselebarn som åker till Storuman är helt oväsentligt. (Bara det lönar sig i slutänden)


Nej jag tror att problemet är störst för oss föräldrar som kanske får oss ett omak, det kanske inte blir lika enkelt att lämna av barnen på väg till jobbet osv. Vi måste nog ta det tycker jag om vi vill att våra barn ska få en bra skolgång för 4 500 000 kronor kan man inte spara utan att det märks.

Lycka till önskar jag till er som bestämmer i den här frågan!


Kommentera gärna mitt inlägg, kom med egna förslag på förändringar för som sagt pengarna ska sparas någonstans!


/Hera

Stannapanna

Bra Tjejen håller nog med i mångt och mycket Inga av oss kan nog räkna med att vi inte ska märka av dessa besparingar ...Bara det i slutändan blir bra för barnen och att man verkligen tar där det finns att ta ...

Jenny

Håller med dig mostra mi :-)
Men.. vad har du för hemliga sidor då? Är dom till för att göra mig nyfiken kanske?.. försökte minsann klicka där, men jag skådar mitt öga? Jo, jag måste ju ha ett lösenord!! :-)
Kram kram till dig!

Maria

Håller med dig fullständigt, du är en mycket klok kvinna :)

Linda

Hej!
Jag håller med dig litegrann men eftersom jag berörs personligen av de ekonomiansvarigas inkomptetens så blir jag lite irriterad. Ser man inte att ekonomin håller på att barka iväg lite INNAN man ser att det saknas 5 miljoner? Jag förstår inte varför man smäller upp ett 200 000kr kontor till en (outbildad) chef året innan man vill lägga ned skolan. "Andra pengar" heter det då. Men... jag är ekonomiskt ansvarig bara för mig själv... och om mitt hus saknar tak men "takpengarna" tyvärr är slut.. då köper jag väl inte ett nytt skrivbord bara för att jag har "skrivbordspengar" kvar. Värsta långsökt jag vet, men äh... jag orkar inte med det här. Jag tänker som så att har jag inget jobb i Storuman så flyttar jag och jobbar någon annanstans. =) Linda

Anna

Hmm jag fattar din point. Men jag tror att det som upprör det allra flesta är nog rädslan för att det ena ska ge det andra. Håller med om att själva pendlingsavståndet inte är nått att tjafsa om,jag har ju själv bott 3 mil från skolan när jag var liten. Men som sagt det är nog rädslan och sen irritationen över att det kom med sån kort varsel. Det enda man kan hoppas är väl att det löser sig så bra som möjligt. En något trött och mosig kalas hjärna har jag just nu! Och barnkalaset är inte ens avverkat,HJÄLP =)

Anna

Jag håller med dig. 5km att åka buss är inget, har själv åkt 3 mil till skolan.
Men barnen är vår framtid. Där ska det satsas ju!

Hera

Linda, förstår din irritation och respeketerar den, detkänns inte kul när man själv berörs. Har själv upplevt liknande situation...Jag hoppas verkligen du blir kvar! Nyfiken blir jag på kontoret till chefen??? Det kan du väl skriva om någon gång!
Det värsta av allt är dock att det slutar inte med de 4,5 miljonerna vi nu pratat om utan det ska sparas 5,5 miljoner till i kommunen....
Din frågeställning kring att man inte sett det här komma tidigare är mycket bra men en helt annan diskussion. Nu är vi där vi är, tyvärr.... eller? Det kanske kan vara värre..
Anna nr 2... Jo det är där det ska satsas, på barnen. Du har helt rätt.
Inte i föräldrarnas prestige!
Sedan hoppas jag verkligen att man gör det som är bäst, jag säger inte att det är just det här förslaget. Jag vet inte ens om det är mot det här förslaget det lutar mest (är det en höna som görs av en fjäder?)men det kan säkert någon annan svara på.

Camilla C

Jag känner att jag måste lägga mig i denna lilla "debatt" jag oxå!!!!!Om vi börjar från början så tror jag det stora problemet ligger i informationen till oss föräldrar i Stensele, precis som du säger så har ni i andra skolor fått veta vad som gäller angående detta sparförslag på era respektive föräldramöten för någon vecka sedan. Tyvärr så har vi ännu inte fått information av vår rektor i stensele, föräldramötet på skolan är vi kallade till imorgon.. vi har alltså fått höra detta på ryktesvägar (och detta bad dom om ursäkt för igår kväll)Vad detta dröjsmål beror på kan väl endast rektorn svara på, iallafall så kan väl vem som helst förstå att man vill veta vad som är på gång?!Jag hoppas och tror att alla förstår att även stensele föräldrarna inser att vi måste SPARA i denna kommun, men det vi skulle vilja att kommunen kunde redovisa för oss, det är vilken besparing det verkligen blir i slutändan. Denna fråga kunde dom inte svara på igår kväll på mötet iallafall. Tydligen så har det inte räknats på detta än.För jag tycker iallafall att det är viktigt att om vi nu ska flytta dessa elever till Storuman så vill man ju att det ska synas i börsen också. eller hur? Själv så tyckte jag att det var ett bra möte igår där vi fick svar på det mesta som vi undrade över.Sen så undrar du om det lutar åt att plocka bort Stensele och det vet väl ingen just nu, som jag ser på det så kommer nog det inte att räcka med dom förslag som ligger på bordet idag för att spara dessa pengar...??!!men jag kan ju ha fel.
Ja du nu har en stenseleförälder fått ge sin syn på saken.Ha det bra!/Camilla

Hera

Håller med dig Camilla, precis som jag skrev så ska det löna sig i slutändan.
Jag hoppas bara att man tänker på helheten och ser konsekvenser, både idag och för framtiden (säkert svårt) och gör det bästa man kan. Inte duttar på nåt i brådrasket som blir helfel i slutet.
Jag uppmanar nämndsledamöterna till eftertanke...samla in fakta, åsikter, fundera utav bara rackarn och bestäm er sedan. Var inte så snabb i svängarna och gör något ogenomtänkt.
Jag vet var skon klämmer på mig...jag erkänner... det är att ordförande redan nu sagt hur han kommer att tycka i den här frågan. Bra tycker säkert många men är han helt säker på att det är det bästa? Ja, i och för sig han borde vet bättre och mer än mig... så är det.
Av det lilla jag vet, jag var ju inte på mötet i Stensele igår, så tycker jag bara att det känns så oansvarigt och röstfiskeriaktigt av honom!
Det som talar emot det är dock att han sitter själv i (v)alliansen så de han sabbar för är ju sina egna....sedan är det ju länge till nästa val...

Hera

Vad trist att texten "klumpar" ihop sig trots att man gör mellanrum, sedan heter det slutänden inte ändan :-)
I know...

Mona

Jag brukar aldrig lägga mig i debatter men nu känner att jag måste få kommentera Lindas inlägg lite och det angående de "ekonomiansvarigas inkompetens". Om man läser VK:s artikel så står det tydligt och klart att besparingarna till största del beror på att Kommunals avtal blev dubbelt så dyrt än vad man räknat med och det avtalet blev inte klart förrän den 24 maj i år. I ett sådant läge är det inte så lätt att vara förutseende, glaskulor brukar sällan ge korrekta svar?
Sen kan man väl tycka mycket om besparingarna och personligen håller jag med dig ?Hera?, man kan inte äta kakan och samtidigt ha kvar den. Jag tycker tjänstemannaförslagen faktiskt visar att man inte bara inriktat sig på ett sätt eller ett ställa att spara på. De verkar ha ?brainstormat? fram en massa förslag som kommer att nagelfaras och granskas innan några konkreta förslag läggs fram för nämnden. Jag hoppas och jag tror faktiskt att de är så kloka att barnens omsorg och utbildning kommer att sättas främst för barnen är ju vår framtid (Åh, vilken klyscha, men så sann!)
Trevlig blogg! Tack för den!
/Mona

Linda

Hej Mona! Jag skriver upp på
min meritlista att jag lyckades få en som aldrig kommenterar en blogg att äntligen göra det. =) Jag tycker att debatten är intressant, liksom det är intressant att se vilka prioriteringar som görs i inlandskommuner.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress