Hera

Chilistekt vit fisk i lök- och tomatsky
Skriv ut
Chilistekt vit fisk i lök- och tomatsky
Ingredienser Beräknat för 4 portioner
1  fiskblock, tinat
 salt
 
Sås:
1  stor gul lök
300 g coctailtomater
0,5 tsk chiliflingor
3 msk olivolja
 finstrimlat skal av 1 vältvättad citron
1 dl strimlad persilja
1 krm salt
1 tsk socker
 färskpressad saft av 1 citron
 
Gör så här:

1. Skär fisken i fyra portionsbitar. Salta.
2. Skala och skiva löken. Dela tomaterna.
3. Fräs lök och chiliflingor i oljan ca 1/2 min. Lägg i fiskbitarna och stek dem 2-3 min på varje sida. Tillsätt tomater, citronskal, persilja, salt och socker och fräs ca 2 min, rör om försiktigt då och då. Ringla över citronsaften. Efterstek under lock på svag värme ca 10 min eller tills fisken är klar, känn med provsticka.
Servera med kokt potatis eller ris.


Trolla med halvfabrikat till vardags! Då går maten rekordsnabbt att laga. Här uppgraderar jag vanligt fiskblock med lite lyxiga cocktailtomater. Till fest byter jag ut fiskblocket mot färsk marulk eller hälleflundra, väljer tomaterna i olika färger och spetsar såsen med ett par matskedar torrt vitt vin!



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress