Hera

Jämmer och Elände


Surfade på litebarnsidor på nätet och hittade en mycket gammal och sorglig visa.

Maritza Horn gav ut en skiva 1978 (jämmer och elände), mina föräldrar hade den och jag brukade lyssna på bl.a den här låten. Vad jag inte visste men lärt mig idag är att denna sång räknas som ett skillingtryck och att Lapp-Lisa spelade in den redan 1948.

1978 var jag 6 år gammal, jag lyssnade säkert på den när jag var äldre också. Skulle gärna ha den på CD format, jag gillar ju visor!

Här kommer texten, ni känner säkert igen den!    Ta fram näsduken, den är jättesorglig

/Hera

I en sal på lasarettet
där de vita sängar står
låg en liten bröstsjuk flicka
blek och tärd med lockigt hår.


Allas hjärtan vann den lilla
där hon låg så mild och god.
Bar sin smärta utan klagan
med ett barnsligt tålamod.


Så en dag hon frågar läkarn,
som vid hennes sida stod:
Får jag komma hem till påsken
till min egen lilla mor?


Läkarn svarar då den lilla:
Nej mitt barn, det får du ej,
men till pingsten kan det hända
du får komma hem till mor.


Pingsten kom med gröna björkar
blomsterklädd står mark och äng,
men den lilla sjuka flickan
låg där ständigt i sin säng.


Så på nytt hon frågar läkarn
som vid hennes sida står:
Får jag komma hem till hösten
till min egen lilla mor?


Läkarn svarar ej den lilla,
men strök sakta hennes hår,
och med tårar i sitt öga
vänder han sig om och går.


Nu hon slumrar uti mullen
slumrar sött i snövit skrud.
Från sin tåligt burna längtan
har hon farit upp till Gud.

Anna

Men fy det gör ju ont i hjärtat av en sån visa =)

Åsa-Matilda

Hej,
av en slump hittade jag din blogg =) Den här låten älskade jag när jag var liten. Då visste jag inte vad den handlade om, som tur var, för den är sorjlig. Jag har den nerbrännd på CD, om du vill ha den så kan vi säkert fixa det =) Fin blogg du har.

//ÅM

Hera

Kul att du är här och läser plus lämnar ett avtryck i min blogg :) Det uppskattar jag!
Har du hela skivan?

Åsa-Matilda

Hej,

tyvärr så har jag inte hela skivan, utan bara den låten.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress