Hera

Att skriva ett vetenskapligt PM

En deluppgift i min kurs är att skriva ett PM om någon del av organisationsområdet som jag finner extra intressant.


Jag har valt att skriva om ett företag i våran kommun och syftet med det är att se hur det företaget gagnar oss kommunmedborgare...jag har hållit på ett tag nu...


När man skriver ett PM så ska man , jag förklarar lite kort, ...:


Utgå från en forskningsfråga eller ett problem, skriva en Problembakgrund som smalnar av i en Problemformulering, konkretisera ett Syfte och Tillvägagångssätt. Sedan ska man skriva ner lite Teori som är relevant, sedan samla in Empiri alltså data och undersökningar man gör, t.ex intervjuer, artiklar å sånt. Till slut så ska man knyta ihop allt i Analysen, pröva teorin mot verkligheten och se om det blir några skillnader...därmed kan man i sin Slutdiskussion komma med egna slutsatser, visa sin uppfattning, ge förslag på förändringar och förbättringar.

(Hoppas jag fick med allt)


Jag är där i det där knytandet...


Jag har radat upp alla blad på köksbordet och kikar på rubrikerna med dess innehåll, läser häftet PM om PM som jag fått från Mitthögskolan och Seminarieboken av Björklund & Paulsson febrilt....


För er som kanske inte skrivit ett sådant här PM kan jag berätta att det känns som när man gör ett paket, man står där med flera meter långt snöre och ska äntligen knyta ihop det trilskande paketet, sedan upptäcker man att man glömt lägga i presenten...öppna justera...fortsätta knyta....fan, tog jag bort prislappen?...öppna ta bort den... fortsätta....


Jag önskade att min handledare i Östersund kunde komma hit och hjälpa mig?....Hålla fingret på knuten när jag ska knyta! Men skam den som ger sig, nog ska jag få ihop det till slut, sedan kanske det inte blir så snyggt men godkänt SKA det bli!


Lillbulten har sovit två timmar men nu är hon vaken så det blir pluggarpaus tills sent ikväll och då ska jag på det igen   

/Hera

Bouncy 3

Anna

JA det blir jag gärna, finns inge roligare =) Ytligt intresse men det får jag leva med =)Skulle också behöva mer pengar så man kan håva in alla fina plagg själv. VAd duktig du är med skolan, jag får magknip då jag tänker på att snart ska jag "slå in paket"

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress