Hera

Att tvätta kläder...eller inte?

Älskade dotter på 12 år, här kommer en fundering kring dig.
Du får ta det med glimten i ögat!

Om jag skulle beskriva mig själv så skulle jag vilja säga att jag är en person som gillar bl.a ordning och reda...
Har t.ex svårt för en överfull tvättkorg, hästtjejen som snart är 13 år är en storförbrukare av rena kläder. Jag tvättar och tvättar...därav har jag börjat fundera så här:

Jag har min tvättstuga väldigt nära till hands, jag besöker den flera gånger per dag eftersom det även är vårat skötrum. Så fort jag ser att tvättkorgen innehåller mängd för att fylla en tvättmaskin så tvättar jag, tumlar, viker ihop och oftast stoppar jag tillbaka det i garderoben (ibland ber jag berörd göra det själv). Detta medför att personen i fråga kan använda en uppsättning kläder en dag, lägga det i tvättkorgen på kvällen, dagen efter då hon kommer hem från skolan ligger kläderna i garderoben igen.

Överservar jag?

Om jag istället tvättar enbart på t.ex. söndagar så kommer favorittröjan som var smutsig på måndagen inte bli tillgänglig förrän nästan en vecka senare! Det kanske innebär att hon är mer aktsam? Eller att hon konstaterar att tröjan inte var så smutsig (vilket den oftast inte är enligt mig ) i alla fall så den duger någon dag till...

Eller kommer det innebära att det är ett helt BERG av kläder på söndagen så jag får hålla på att tvätta i flera dagar?

Vad säger ni där ute? Vad har ni för erfarenheter?

/Hera

 Laundry 

Maria

Valdigt intressant problem! :) Som tonaring hade jag och min mor samma problem. Om min mamma hade slutat att tvatta direkt efter att det fanns smuts sa hade hon nog fatt en massa tvatt tillslut. Man kan ju alltid hoppas och din dotter kanske inser hur det ligger till... :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress